08 Haziran 2018 19:24 | 2760 kez okundu
2017-2018 EÐÝTÝM ÖÐRETÝM YILI DEÐERLENDÝRME RAPORU
2017-2018 eðitim-öðretim yýlýnda da bilimsel, laik ve çaðdaþ eðitimden biraz daha uzaklaþýlmýþtýr.
Siyasi iktidarýn, bilimsellikten uzak olarak sadece ideolojik hedefleri doðrultusunda yaptýðý deðiþiklikler, baþta öðrencilerimiz, eðitim emekçileri ve velileri olumsuz olarak etkilemiþtir
Sýnav sistemlerinde ve müfredattaki deðiþiklikler, dernek ve vakýflarla imzalanan protokoller, personel istihdam sorunlarý, derslik açýklarý, kalabalýk sýnýflar, öðretmensiz okullar, ikili öðretim, taþýmalý eðitim, uluslararasý sýnavlardaki baþarýsýzlýklar, öðrencilerin tarikat ve cemaatlerin yurtlarýna mahkum edilmesi, çocuklarýn örgün eðitim dýþýna itilmesi, sözleþmeli ve ücretli öðretmenlik, hukuksuz bir þekilde görevden alma ve ihraçlar, sürgün uygulamalarý gibi sorunlar maalesef bu öðretim yýlýna damgasýný vurmuþtur.
Ýki sýnav sistemi birden deðiþti
2017-2018 eðitim öðretim yýlý Temel Eðitimden Ortaöðretime Geçiþ Sistemi (TEOG) tartýþmalarýnýn gölgesinde baþladý.TEOG’un kaldýrýlmasýnýn ardýndan yine üniversiteye geçiþ sistemi, “ben yaptým oldu” mantýðýyla deðiþtirilmiþtir. Yedi yýldýr uygulanan YGS ve LYS kaldýrýlmýþ, yerine Yükseköðretim Kurumlarý Sýnavý (YKS) getirilmiþtir.
Bu sistem kurgulanýrken de birçok deðiþikliðe uðramýþ, son olarak 5 Haziran tarihinde 0,5 ham puan zorunluluðu getirilmiþtir. 0,5 ham puanýn karþýlýðý bir soru bile deðildir. Bu kadar plansýz ve programsýz bir anlayýþ söz konusudur.
Ortaöðretimde öðrenciler açýk liseye yönlendiriliyor
AKP hükümeti tarafýndan 4+4+4 düzenlemesi “zorunlu eðitimin 12 yýla çýkarýlmasý” giriþimi olarak sunuldu. Oysa MEB’in verileri ortaöðretim çaðýndaki çocuklarýn örgün eðitimden koparak açýk liseye yönlendiðini ortaya koymuþtur.
Açýköðretim ortaokulunda kayýtlý 142 bin 557 öðrenci sayýsýný da dikkate aldýðýmýzda, toplam 1 milyon 429 bin 806 öðrenci örgün eðitimden kopmuþtur.
Ýstatistiklere göre 541 bin 408 kýz öðrenci açýköðretimliselerinde okumaktadýr. Kýz öðrenciler 4+4+4 eðitim sistemiyle birlikte örgün eðitim dýþýna itilmiþtir. Ortaya çýkan tablo zorunlu eðitimin fiilen 4 yýla indirildiðinin göstergesidir.
Sözleþmeli ve ücretli öðretmenlik yaygýnlaþtý
MEB, atamasý yapýlmayan öðretmen sayýsýný 438 bin, öðretmen açýðýný ise 109 bin olarak açýklamýþtýr. Eðitimde ciddi oranda öðretmen açýðý olmasýna raðmen Bakanlýk, 15 Temmuz sonrasýnda kadrolu öðretmen atamasýndan vazgeçmiþ “doðrudan torpil” anlamýna gelen sözlü sýnava dayalý sözleþmeli öðretmen sistemini getirmiþtir. Atamalarýn sözlü sýnav ile yapýlmasý ise milli eðitim sistemimiz için utanç verici bir uygulama olmaya devam etmektedir.
Öðretmenlerin sözleþmeli olarak atanmasý baþlý baþýna bir sorun iken, açýklanan kontenjanlarýn beklentilerin çok altýnda olmasý, kontenjan sýralamasýnda yine din kültürü ve ahlak bilgisi öðretmenliðinin ilk sýralarda yer almasý, yýllardýr atama bekleyen binlerce iþsiz öðretmeni hayal kýrýklýðýna uðratmýþtýr.
PDR yönetmeliði bilimsellikten uzak bir þekilde deðiþtirildi
10 Kasým 2017 tarihinde yayýmlanan MEB Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliði ile okullarýmýzdan Psikolojik Danýþmanlýk hizmetleri kaldýrýlmýþ, içeriði tamamen bilimsel gerçeklerden uzak bir düzenleme yapýlmýþtýr. Rehber öðretmenlere görevleri ile baðdaþmasý mümkün olmayan belleticilik ve nöbet görevi dayatýlmýþtýr.
Bugüne kadar çocuklarýmýzýn maruz kaldýðý þiddet, istismar, aile içi sorunlar gibi konularda yaþanan psikolojik travma niteliðindeki adli ve idari olaylarýn ortaya çýkarýlmasý noktasýnda yararlandýðýmýz danýþma hizmeti okullarýmýzdan kaldýrýlmýþtýr ve çocuklarýmýz Diyanet’in görevlendirdiði “manevi rehber”lerin eline teslim edilmiþtir.
Performans dayatmasý yeniden gündemde
Milli Eðitim Bakanlýðý öðretmenler için performans taslaðý yayýnlamýþtýr. MEB performans sistemi ile öðretmenleri, yine bir angaryanýn, objektiflikten uzak deðerlendirmenin ve ayrýca huzurlu bir çalýþma ortamý yoksunluðunun içine sürüklemektedir.
Dünyanýn hiçbir ülkesinde benzeri görülmeyen bu sistemde, eðitimcilerin uzmanlýk kariyerleri uzman olmayanlar tarafýndan deðerlendirilmek istenmektedir.
Performans deðerlendirme sistemi, öðretmenlik mesleðini deðersizleþtirmenin geldiði noktayý göstermektedir
Öðretmenler geçim sýkýntýsý ve mesleðe olan saygýnlýðýn azalmasýndan þikayetçi
Eðitim-Ýþ’in, 26 ilde 906 öðretmenle yüz yüze görüþerek yaptýðý “Öðretmenlerin Ekonomik, Mesleki ve Sosyal Durumlarýna Ýliþkin Öðretmen Görüþleri” adlý araþtýrma sonuçlarýna göre öðretmenler en çok geçim sýkýntýsýndan, mesleklerine olan saygýnlýðýn azalmasýndan þikayetçi. Araþtýrmaya katýlan öðretmenlerin yüzde 77’si öðretmenliðin saygýn bir meslek olma özelliðini kaybettiðini belirtmektedir.
Araþtýrmaya göre, öðretmenlerin yüzde 44’ünün ikiden fazla kredi kartý kullanýyor ancak yüzde 24’ü kredi kartýnýn sadece asgari borcunu ödeyebiliyor. Her 5 öðretmenden biri ek iþ yapýyor. Öðretmenlerin yüzde 80’inden fazlasý gelir yetersizliði nedeniyle sorunlar yaþýyor, yüzde 79’u mesleðine motive olmakta zorlanýyor.
Sonuç:
Türkiye’de eðitimle ilgili temel düzenleyici anlayýþ Anayasa’nýn 42.maddesinde yer almaktadýr. Anayasanýn 42.maddesi “eðitim-öðretim, Atatürk ilkeleri ve inkýlaplarý doðrultusunda, çaðdaþ bilim ve eðitim esaslarýna göre devletin gözetim ve denetimi altýnda yapýlýr. Bu esaslara aykýrý eðitim ve öðretim yerleri açýlamaz.” hükmü yer almýþtýr. Anayasa’da kesin hükümler varken, son 16 yýlda Atatürk Ýlke ve inkýlaplarýna aykýrý, laiklik karþýtý eðitim merkezleri açýlmýþtýr. Bunun yaný sýra özellikle okul öncesi düzeyde dinsel eðitim veren kaçak binlerce kurum açýlmýþtýr. Bu þekilde açýlan okullara Devlet tarafýndan göz yumulmuþ, kapatýlmalarý hususunda hiçbir çalýþma yapýlmamýþtýr. Aksine bu kurumlar görmezden gelinmiþtir.
Eðitim-Ýþ olarak, çocuk ve gençlerimizin, geleceðimizin siyasi iktidarýn yarattýðý enkazýn altýnda yok olmamasý için acil adýmlar atýlmasý zorunluluðunu bir kez daha belirtiyor, parasýz, bilimsel, demokratik ve laik eðitimin tüm yurttaþlar için ayrým gözetmeksizin hayata geçirilmesini istiyoruz.
Tüm yaþanan olumsuzluklara raðmen Eðitim-Ýþ, üyelerinden aldýðý güçle, bilimsel, laik, kamusal, nitelikli ve parasýz eðitim için mücadele etmeye devam edecektir.08.06.2018
Rüstem KARA
Eðitim- Ýþ Samsun Þube Baþkaný