16 Eylül 2013 13:43 | 3026 kez okundu
2013-2014 Eðitim-Öðretim yýlý, eðitim sistemimizin temel sorunlarýna yönelik hiçbir veri araþtýrmasý ve pilot uygulama yapýlmadan, tamamen ideolojik bakýþ açýsýyla gerçekleþtirilen deðiþikliklerin gölgesinde, 16 Eylül Pazartesi günü baþlayacak.
Yaþanan onca olumsuzluða raðmen, eðitim biliminin en temel ilkelerine aykýrý düzenlemelerde ýsrarýný sürdüren Milli Eðitim Bakanlýðý, eðitimi niteliksizliðe ve düzensizliðe sürükleyerek çocuklarýmýzýn geleceði ile oynamaya devam etmektedir.
Ülkenin geleceðini akýl, bilim ve sanatýn deðil, dogma, hurafe ve inançlarýn belirleyeceði bir toplumsal yapýnýn oluþumuna zemin oluþturan 4+4+4 düzenlemesi; eðitim sisteminin, eðitim ve bilim çalýþanlarýnýn karþý karþýya kaldýðý sorunlarý bugün içinden çýkýlamaz hale getirmiþtir.
Okullar Eðitim ve Öðretime Hazýr Deðildir
Okullarýn açýlacaðý tarihin belli olmasýna ve 2 ay tatile raðmen hala okullarýmýzda tamirat, boya ve badana iþleri devam etmektedir. Mevcut okullarýn fiziki altyapýlarý 4+4+4 için hala son derece yetersizdir. 8-9 yaþýndaki çocuklarýn fiziki durumuna uygun olarak yapýlan ilkokullarýn 5 ve 6 yaþ grubu çocuklara uygun olmadýðýnýn bilinmesine raðmen, bunun için gerekli önlemler alýnmamýþtýr. Okullarda 5 ve 6 yaþ çocuklarýn boylarýna uygun sýra, sandalye, tuvalet ve lavabo bulunmamaktadýr. Okullarýn giriþ çýkýþlarý, merdiven basamaklarýnýn yüksekliði, özellikle 66-71 ay aralýðýndaki çocuklara göre deðildir.
Öte yandan okullarýmýzda yeterince memur ve yardýmcý personel bulunmamaktadýr. Bu alandaki pek çok eksiklik bu öðretim yýlýnda da okul-aile birlikleri yoluyla velilerin sýrtýna yüklenerek karþýlanmaya çalýþýlacaktýr. Bakanlýðýn verilerine göre, 2013-2014 eðitim öðretim yýlýnda okullarýmýzda yaklaþýk 70 bin hizmetli ve memur ihtiyacý bulunmaktadýr.
Özel okullara kaynak aktaran bakanlýk, devlet okullarýna üvey evlat muamelesi yaparak kaynak aktarmamakta ve okul müdürlerini, velilerden para toplama cambazý yapmaktadýr.
Okul Öncesi ve Ýlkokul 4+4+4 Eðitim Sisteminin Kurbaný
Zorunlu ilköðretime baþlama yaþýndaki belirsizlik ve okulöncesi eðitimin zorunlu eðitimin dýþýna çýkarýlmasý, 2013-2014 eðitim öðretim yýlýnýn baþlangýcýnda da eðitimin temel sorunlarýndan biri olarak karþýmýza çýkmýþtýr. 2012 yýlýnda ilkokula baþlama yaþýnda yaþanan kaos, etkilerini bu eðitim yýlýna da yansýtmýþtýr. Okullarýn dönüþtürülmesine paralel olarak azalan ilkokul sayýsý ve bu yýl okula baþlayacak öðrenci sayýsýndaki artýþ göz önüne alýndýðýnda sýnýf mevcutlarý yine Bakanlýðýn öngördüðü sayýnýn çok üstüne çýkacaktýr.
Artan öðrenci sayýlarý göz önünde bulundurulduðunda, okul öncesi, ilk ve ortaokullarda 31.415 dersliðe gereksinim bulunmaktadýr. Ancak derslik açýðý sorununu hala gideremeyen Bakanlýk, kalabalýk sýnýflarda çocuklarýmýzý saðlýksýz eðitime mahkum etmeye devam edecektir.
Ortaöðretimde Hedef: Ýmam Hatip Liselerinin Boþ Kontenjanlarýný Doldurmak
Hiçbir bilimsel araþtýrma ve planlama yapýlmadan genel liselerin kapatýlarak Anadolu ve Meslek liselerine dönüþtürülmesi, yeni sorunlarý beraberinde getirdi. Bu yýl SBS puanýna göre herhangi bir okula yerleþemeyen yaklaþýk 600 bin öðrenci, yarattýðý olumsuzluklarý fýrsata dönüþtürmek isteyen Bakanlýk tarafýndan zorunlu olarak imam hatip ve meslek liseleri ile açýk liseye yönlendirildi.
“Her öðrencinin istediði alanda eðitim görmesi” fýrsatýný yaratacaðý iddiasýyla 4+4+4 sistemini getiren Bakanlýk, çocuklarýmýzý istemedikleri alanda eðitim görmeye mecbur kýlmýþtýr.
Öte yandan, ortaöðretimde 69 bin 413 olan derslik açýðý, Anadolu liselerinde sýnýf mevcutlarý 30’dan 34’e, Fen liselerinde 26’dan 30’a çýkarýlarak giderilmeye çalýþýlmýþtýr. Bilimsel olarak öðrencilerin 20 kiþilik sýnýflarda ders görmesi gerekirken sýnýf kontenjanlarýnýn artmasý eðitimde niteliði düþürecektir.
Yine iktidarýn siyasi ve ideolojik dayatmalarýna paralel olarak Ortaöðretim Kurumlarý Yönetmeliðinde deðiþiklikler yapýlmýþtýr. Yönetmelikten “Atatürk ilke ve devrimleri’’ çýkarýlmýþ, lisede okuyan öðrencilerin evlendikleri zaman açýk liseye kayýtlarýnýn yapýlacaðý belirtilerek çocuk yaþta evlenme bizzat Bakanlýk tarafýndan teþvik edilmiþtir.
Bir diðer düzenlemeyle Ýmam Hatip Lisesi (ÝHL) öðretmenlerine mahalleleri gezerek dini konularda halkýn bilgilendirilmesi görevi verilmiþtir. Bu düzenlemeyi okullarda ibadethane açýlmasýný öngören madde ile birlikte deðerlendirirsek ÝHL öðretmenlerine AKP’nin deyimiyle “mele” yetkisi verilmektedir. Madde kapsamýna dahil olan öðretmenler, devlet memuru olarak cemaat ve tarikat adýna çalýþma yapacaklar, kamu kaynaklarýyla tarikatlara iþgücü olarak hizmet edeceklerdir.
Yurt dýþýnda okuyan öðrencilere, Türkiye’de sýnavla öðrenci alan okullara sýnavsýz geçiþ hakký verilerek yurt dýþýndaki cemaat okullarýna YÖK’ten sonra MEB da kapýlarýný sonuna kadar açmýþtýr. Adýnda “adalet” olan siyasal iktidarýn bu uygulamasý ile adaletten sadece cemaaat ve sermaye’yi anladýðý anlaþýlmaktadýr.
Sýnav Odaklý Sistem
Üzerinde en çok oynanan ve bir türlü çözülemeyen konu da SBS olmuþtur. AKP döneminde bu konu hep gündemde olmuþ, defalarca deðiþikliðe uðramýþtýr. Son olarak Milli Eðitim Bakaný Nabi Avcý, SBS’nin tümden kaldýrýlacaðýný açýklamýþ; ancak bir sýnav kaldýrýlýrken yerine 12 sýnav birden getirilmiþtir. Sonucu yine bu sýnavlar belirleyecek. Bu sýnavlarýn nasýl yapýlacaðý, bölgeler arasýndaki, hatta ayný ildeki okullar arasýndaki dengesizliðin nasýl giderilip fýrsat eþitliðinin saðlanacaðý, sýnavlarýn saðlýklý olarak nasýl yapýlacaðý henüz netleþmemiþtir.
Merkezi sýnav yapýlacak olan temel dersler arasýna Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin de alýnmasý, öðrencilere din eðitiminin dayatýlmaya devam edeceðinin göstergesidir. Böylesi dayatmacý bir yaklaþým laik ve bilimsel eðitime aykýrýdýr.
Bakan ve bakanlýk bürokratlarýnýn kafasý bir hayli karýþýk ki, yeniden sýnavýn içeriðiyle ilgili açýklamalar getirmeye çalýþmaktadýrlar. Her þeyde olduðu gibi burada da tam bir karmaþa yaþanmaktadýr.
Seçmeli Ders Baskýsý Sürecek
Geçtiðimiz yýl, seçmeli Kuran-ý Kerim ve Hz Muhammed’in Hayatý dersleri fiilen zorunlu hale getirilmiþ, bu dersleri seçmeyen öðrenciler psikolojik baský altýna alýnmýþtý. Milli Eðitim Bakanlýðý her ne kadar bu derslerin seçmeli olduðunu iddia etse de gerici kadrolarýn baskýsýyla özellikle taþrada söz konusu derslerin bu yýl da “zorunlu seçmeli” hale gelmesi kaçýnýlmaz olacaktýr.
Eðitimde Özelleþtirme Tam Gaz
MEB istatistiklerine göre geçtiðimiz yýl 5 bin 942 özel okulda 613 bin 64 öðrenci eðitim görmüþtür. 4+4+4 düzenlemesi ile özel okullarýn ve bu okullardaki öðrencilerin sayýsý, bir önceki yýla göre yüzde 15 oranýnda artmýþtýr. Ortaya çýkan tablo, AKP hükümetinin eðitim sistemini sermaye sýnýfýnýn çýkarlarý doðrultusunda nasýl þekillendirdiðini ve eðitim sistemindeki ayrýþmayý gözler önüne sermektedir. AKP iktidarý, topluma fýrsat eþitliði olarak sunduðu 4+4+4 dayatmasý ile özel sektöre sunduðu avantaj ve teþviklere bu öðretim yýlýnda da tam gaz devam edecektir.
Öðrencilerin Okula Baþlama Maliyeti
AKP hükümetinin uyguladýðý ekonomik politikalar nedeniyle aðýr hayat þartlarýnda ezilen insanlarýmýz, okullarýn açýlmasý ile birlikte daha da zor koþullara doðru itilmektedir.
2013-2014 eðitim-öðretim yýlýnda ilkokul, ortaokul ve liseye baþlayan bir öðrencinin okula baþlangýç masraflarý sendikamýz araþtýrma merkezi tarafýndan hesaplanmýþtýr.
Bu hesaplamalara göre;
Ýlkokul birinci sýnýfa baþlayan bir öðrencinin okula baþlangýç masrafý 1054 TL
Ortaokula baþlayan bir öðrencinin okula baþlangýç masrafý 1279 TL
Liseye baþlayan bir öðrencinin okula baþlangýç masrafý 1551 TL’dir
TÜÝK Tarafýndan hazýrlanan Hanehalký Tüketim Harcamasý 2011-2012 araþtýrma sonuçlarý inclendiðinde, gelirden en az pay alan 1. %20’lik grubu oluþturan ailelerin harcamalarýnýn daha çok gýda ve kira giderleri olduðu görülmektedir. Bu ailelerin 2011 yýlýnda eðitime % 0,7, 2012 yýlýnda %0,6 oranýnda pay ayýrdýklarý görülmektedir. Gelirden en yüksek pay alan 5. %20’lik grubu oluþturan ailelerin, eðitime 2011 yýlýnda %3,4, 2012 yýlýnda ise %4,1 oranýnda pay ayýrdýklarý görülmektedir.
AKP iktidarý ile, gün geçtikçe, ekonomik gelir düzeyi düþük ailelerin çocuklarýnýn, iyi eðitim alabilmek için gerekli olan bütçeye sahip olmadýklarý, bunun yaný sýra zengin aile çocuklarýnýn iyi düzeyde eðitim almalarýný saðlayacak bir bütçeye sahip olduklarý görülmektedir. AKP iktidarýnýn politikalarý sonucunda fakir ailelerin çocuklarýnýn okuma þansýnýn kalmadýðý görülmektedir. Bu uygulama eðitimde fýrsat ve imkan eþitliði ilkesine aykýrýdýr.
Tablo 1) Ýlkokul birinci sýnýfa baþlayan öðrencinin maliyeti
Harcama Kalemleri |
Harcama Tutarý (TL) |
Servis gideri (aylýk) |
159 |
Okul kýyafeti |
135 |
Spor Kýyafeti |
59 |
Kýþlýk kýyafet |
Mont: 79, Bere: 11, Kaþkol: 16 |
Kýrtasiye Gideri |
123 |
Çanta |
39 |
Suluk |
10 |
Beslenme Çantasý |
29 |
Beslenme Gideri (aylýk) |
60 |
Ayakkabý |
2 Çift, 39+59 |
Hikaye Kitaplarý |
36 |
Zorunlu Baðýþ |
200 |
TOPLAM |
1054 |
Tablo 2) Ortaokula baþlayan öðrencinin maliyeti
Harcama Kalemleri |
Harcama Tutarý (TL) |
Servis gideri |
159 (aylýk) |
Okul kýyafeti |
155 |
Spor Kýyafeti |
69 |
Kýþlýk kýyafet |
Mont: 79, Bere: 11, Kaþkol: 16 |
Kýrtasiye Gideri |
143 |
Çanta |
39 |
Fotokopi – Sýnav (aylýk) |
10 |
Kantin Gideri (aylýk) |
80 |
Ayakkabý |
2 Çift, 59+69 |
Hikaye Kitaplarý |
40 |
Zorunlu Baðýþ |
200 |
Etüd ve Dershane Gideri (aylýk) |
150 |
TOPLAM |
1279 |
Tablo 3) Liseye baþlayan öðrencinin maliyeti
Harcama Kalemleri |
Harcama Tutarý (TL) |
Servis gideri (aylýk) |
159 |
Okul kýyafeti |
185 |
Spor Kýyafeti |
89 |
Kýþlýk kýyafet |
Mont: 89, Bere: 11, Kaþkol: 16 |
Kýrtasiye Gideri |
175 |
Çanta |
49 |
Fotokopi – Sýnav (aylýk) |
10 |
Kantin – Yemek Gideri (aylýk) |
110 |
Ayakkabý |
2 Çift, 59+69 |
Ek Kitaplar |
80 |
Etüd ve Dershane Gideri (aylýk) |
250 |
Zorunlu Baðýþ |
200 |
TOPLAM |
1551 |
Öðretmenlerimiz Mutsuz
Eðitimin birikmiþ sorunlarýný sýrtýnda taþýyan öðretmenlerimiz yeni eðitim öðretim yýlýna da mutsuz girmektedir. Öðretmen ve derslik açýðýnýn 2013-2014 eðitim yýlýnda da giderilememesi nedeniyle kalabalýk sýnýflarda ders vermek zorunda býrakýlan öðretmenlerimizin, mesleklerini verimli ve saðlýklý bir þekilde gerçekleþtiremeyeceði ortadýr.
3 bin 600 öðretmenimizin eþinden ayrý olarak görev yapacak olmalarý öðrencileri de olumsuz yönden etkileyecektir. Sistemden kaynaklanan nedenlerden dolayý branþýnda norm fazlasý durumunda açýkta kalan öðretmenlerimizden binlercesi yeni branþlarýnda verimli olamamaktadýr. Bakanýn söz vermesine raðmen alan deðiþikliðine yönelik hala bir açýklama bulunmamaktadýr.
Bakanlýðýn zaman zaman yaptýðý resmi açýklamalarda öðretmen açýðýnýn 121 bin olduðu belirtilmesine raðmen 40 bin öðretmen alýmý yapýlmasý öðretmenlerimizin yine esnek ve kuralsýz çalýþmaya mahkum edileceðini göstermektedir. Ücretli öðretmenlik bu yýl da geçer akçe olacaktýr.
Sözde sivil itaatsizlik adý altýnda okullarýmýzda öðretmene yakýþmayan ve öðretmenler arasýnda gerginliðe yol açan kara çarþaflý, sadece gözleri görülebilen, çember sakallý, kravatsýz okula gelen öðretmenlere göz yumulmakta hatta desteklenmektedir.
SONUÇ
Eðitim, insan yetiþtirme ve ülkenin geleceðini þekillendirme iþidir. Eðitim temel bir insan hakkýdýr. 11 yýllýk AKP iktidarý bilimsel ve parasýz eðitimi tasfiye etmekte, adým adým gerici ve ticarileþtirilmiþ bir eðitim sistemini yaratma çabasý içindedir. Bu yüzden eðitim AKP’ye býrakýlmayacak kadar önemlidir.
Eðitim-Ýþ olarak bugüne kadar olduðu gibi bundan sonra da eðitimin ve eðitim çalýþanlarýnýn sorunlarýnýn takipçisi olacaðýmýzý, haksýzlýða uðrayan tüm eðitim çalýþanlarýnýn yanýnda olacaðýmýzýn bir kez daha altýný çizmek istiyoruz.
Bu duygu ve düþüncelerle tüm eðitim çalýþanlarýnýn ve öðrencilerimizin yeni eðitim-öðretim yýlýný kutluyor; yeni eðitim-öðretim yýlýnýn ülkemize ve ulusumuza güzellikler getirmesini diliyoruz.